
 
  
 
 
  
  
 
 
 
  
 
 
 
  

 
  
 
  

Circom Report
CIRCOM Regional NewsmonthlylCR is the European Association of 380 Public Regional TV Stations in 38 countriesl  Dec. 2003/No 50 

 

 

RAI’s Paolo Morawski is new 
CIRCOM Regional President 

    RAI’s Paolo Morawski is the 
new president of CIRCOM 
Regional, succeeding Lefty 
Kongalides who was in the same 
position from 2001-2003. 
    With an unanimous vote of the 
European Board Morawski 
accepted the honor of leading  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Europe’s only regional television 
association. 
    Morawski was instrumental in 
the success of the annual CR 
conference in Grado, Italy. 
    In a short speech Paolo thanked 
everyone and underlined that he 
will “listen, listen, listen” to what 
the members suggest and ask and 
he will do his best to carry on. 
 

    Kongalides, whose tenure as 
president ends December 31, 
added that the CIRCOM Regional 
years were the best of his career. 
Full of praise for the outgoing 
president were also CR General 
Secretary Marija Nemcic and 
European Board member Jean-
Marie Belin.  

New EC members 
    Three new members entered 
the Executive Committee: Jean-
Marie Belin (France), Angel 
Urreiztieta (Spain), Peter Sauer 
(Germany). Judit Klein (Hungary) 
will be a member for another 
year. The tenure of Elena Spanily 
(Romania), Pierre Couchard 
(Belgium) and Zoran Medved 
(Slovenia) ends by December 31. 
Vice president is Piotr Borys 
(Poland) who will also be 
responsible for the 2004 annual  
 

Lefty Kongalides congratulates Paolo Morawski 

 
New CR President Paolo Morawski 

New CR Executive Committee 
members elected are: Jean-Marie 
Belin (France), Angel Urreiztieta 
(Spain), Peter Sauer (Germany). 

Merry 
Christmas 
and 
a Happy 
New 
Year 
to all 
CR 
members 
and their 
families 

Boris Bergant (1990-92),David Lowen 
(1992-94), Harald Boe (1994-96), 
Carlo Ranzi (1996-99), Reimar Allerdt 
(1999-2000), Lefty Kongalides (2001-
2003). 

conference in Wroclaw.  
The 9th President 

Morawski is the 9th CIRCOM 
Regional President in the associations 
20 years of activities following: Sergio 
Borelli (1983-89), Jean Suhas(1989-
90),  



 2
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
  
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
  
 
 
  
   
 
 

 
 

 
 
 

 

Member states slow in adopting 
EU’s  new  ‘anti - spam’ regime 

    As from 1 November, the Member States must comply with the EU's new strict digital 
privacy rules. In practice, only Austria, Denmark, Italy  and Sweden have met the deadline. 

EC  launches  website 
for the European Year 
of Education thru sport 

 

    Euro 2004 in Portugal plus the Olympic and 
Paralympic Games in Athens will place Europe at 
centre stage as far as international sport is 
concerned in 2004.  
    For this reason, the European Union has chosen 
to name 2004 the European Year of Education 
through Sport (EYES) with the slogan "Move your 
body, stretch your mind".  
    Around 200 events will take place in 28 
countries to promote links between education and 
sport in Europe and to raise the European public's 
(in particular young people's) awareness of the 
importance of sport in developing their 
personalities and social skills.  
    Sports federations across Europe, including the 
European Olympic Committees, the International 
School Sport Federation and the International Ski 
Federation, are backing EYES.  
    On 30 October, the Commission launched a new 
website dedicated to the European Year of 
Education through Sport (EYES).  
    The site provides information about education 
and sport, online games and news about upcoming 
events.  
 

EU  Environmental 
policy for Irish media 

 

    The future of Europe will be strongly influenced 
by decisions taken by the European Union.  
    Journalists need to know about the current policy 
debates in the European institutions and their 
historical background.  
    The European Journalism Centre in Maastricht, 
in co-operation with the European Commission's 
DG Environment, has designed a two-day 
programme to help journalists to better know EU 
environmental policies before the EU Irish 
Presidency.  
    The course “EU Environmental Policy for Irish 
Media” to be held in Brussels, Dec. 15-16, consists 
of seminars and visits and is sponsored by the DG 
Environment. 
 

Clear – sighted about 
truth and reality 

 

    The BBC's head of television news has repeated 
his defence against claims of liberal bias within the 
corporation, but said the charge was worthy of 
debate. In a lecture, Roger Mosey said the BBC 
had to be "clear-sighted about the truth and about 
reality". Mosey also praised the pioneering 
achievements of Sky News as one of the few 
bonuses in the advent of digital television, which 
overall he described as a "genuine 
disappointment".  
    Meanwhile, Mosey has been given a boost by 
new figures which show the BBC's Ten O'Clock 
News is the most watched British news show of 
this year. An average of 5.2m watched the show, 
up 500,000 on last year, while ITV's rival News at 
Ten - which has suffered from frequent scheduling 
changes - lost 150,000 viewers in the same period 
to leave it with an audience of 3.5m. Channel 4 
News enjoyed the best year, boosting its figures by 
a fifth to just over a million viewers. 
 

    The EU's Directive on Privacy and Electronic 
Communications entered into force on 1 
November 2003. Popularly known as the EU's 
'ban on spam' directive, the technology-neutral 
regulations include provisions on security of 
networks and services, confidentiality of 
communications, access to information stored on 
terminal equipment, processing of traffic and 
location data, calling line identification, public 
subscriber directories and unsolicited 
commercial communications.  
    Enforcement of the new laws is left to the 
individual Member States. Several EU Members 
are running behind schedule with the new 
regime's implementation. Only Austria, 
Denmark, Italy and Sweden had brought their 
national legislation up to the new standards by 
the Commission's 1 November deadline.  
Under the new regime:  
• Cookies and other invisible tracking devices 
that can collect information on Internet users 
may be utilised only if the 

user is given clear information about the 
purpose of any such invisible activity and is 
offered the right to refuse it;  
• Location data generated by mobile 
phones can only be further used or passed on 
by network operators with explicit user 
consent. The only exceptions are the 
transmission of location data to emergency 
services, and transmission of data to law 
enforcement authorities, subject to strict 
conditions;  
• E-mail marketing is only allowed with 
prior consent ('opt-in'). Disguised identities 
and invalid return addresses are also 
outlawed. The new regime also covers SMS 
messages and other electronic messages sent 
to any mobile and fixed terminal.  
    In February 2004, the Organization for 
Economic Cooperation and Development 
(OECD) will host a conference to discuss the 
issue of multilateral co-operation in the fight 
against spammers and cookie use on the web.  
 

CE  Media  Division’s 
activities in November 

Here’s a list of council of Europe’s Media Division activities this month: 
• Expert meeting on the draft amendments to to the Moldovan Law on Public National Broadcasting 
Company Teleradio-Moldova 31 October - 1 November, Strasbourg (France)  
• Conference on digital television in Europe 3 November, Rome (Italy)  
• 60th meeting of the Steering Committee on Mass Media (CDMM) 4-7 November, Rome (Italy)  
• Training seminar for civil servants of European standards concerning freedom of expression and 
information, organised in the framework of the Joint Programme between the European Commission 
and the Council of Europe in Ukraine 13 November, Kiev (Ukraine)  
• 4th European Seminar on newsroom management, organised in co-operation with CIRCOM 
Regional, in the framework of the Stability Pact for South-Eastern Europe 17-22 November, Strasbourg 
(France)  
• Follow-up training seminar for judges and other legal professionals, organised in co-operation with 
the Executive Office of the President of Azerbaijan, in the framework of the Joint Programme between 
the European Commission and the Council of Europe 19-20 November, Baku (Azerbaijan)  
• ''Know Thy Neighbour'': bilateral meet ing of newspaper editors-in-chief from Bulgaria and 
Albania, organised in co-operation with the Free and Democratic Bulgarian Foundation, in the 
framework of the Stability Pact for South-Eastern Europe 
18-20 November, Sofia (Bulgaria)  
• 35th meeting of the Standing Committee on Transfrontier Television (T-TT) 20-21 November, 
Strasbourg (France)  
• Training seminar for members of Economic Courts on Article 10 ECHR and journalistic freedom 
and responsibilities, organised in the framework of the Joint Programme between the European 
Commission and the Council of Europe in Ukraine 26-27 November, Kyiv (Ukraine)  
• Conference on Freedom of expression, defamation, slander and insult, organised in the framework 
of the Stability Pact for South-Eastern Europe 27-28 November, "The Former Yugoslav Republic of 
Macedonia"  
• Round table on media concentrations, organised in co-operation with the Institute for International 
Relations, in the framework of the Stability Pact for South-Eastern Europe 28 November, Zagreb 
(Croatia)  
• Workshop on the rights of journalists, organised in the framework of the Stability Pact for South-
Eastern Europe 28 November, Bucharest (Romania)  
• Training seminar for judges and other legal professionals on European standards and media 
legislation, organised in the framework of the Joint Programme between the European Commission and 
the Council of Europe 28-29 November, Yerevan (Armenia)  
 



 3
 
 BBC3’s Fightbox 

on the ropes 
    BBC3's £4m interactive show Fightbox, in which contestants fight with virtual warriors 
they have developed online, has proved the digital TV youth channel's latest ratings flop, 
costing £136 per viewer per episode  
 

Russia plans 24 – hour 
news channel 

 
 

    The All-Russia State Television and Radio 
Company (VGTRK) plans to establish a 24-hour news 
channel by the end of the year, VGTRK Deputy 
Chairman Aleksei Malinin announced.  
    RIA-Novosti reported the content will be made up 
mostly of VGTRK material, as well as reports from 
Euronews.  
     The channel will initially broadcast in Moscow, 
mostly via cable. According to MR Malinin VGTRK 
does not plan to make the channel a full-fledged 
federal news channel, but will instead make it 
available to satellite-television operators for inclusion 
in their program packages. 
 
 
 

Bulgarian TV Channel 
may be closed over 
“Racial Intolerance” 

 
 

    Bulgaria's state Council for Electronic Media 
(CEM) launched a procedure for closing down private 
Den TV channel after a "racial discrimination" scandal 
was prompted by a Den live broadcast, Bulgaria's 
Dnevnik daily wrote.  
    The channel's management was already imposed a 
BGN 15,000 ticket due to the controversial comment 
that German-descended TV host Nick Stein has made. 
He criticized the refusal of a member of the Movement 
for Rights and Freedom (MRF), junior partner in the 
country's ruling coalition, to speak in Bulgarian at a 
press conference. The member of the ethnic-Turks 
dominated party chose to speak in his mother language 
instead, which aroused Stein's criticism. 
    The following raid against Den was initiated the 
Council's Chairman Raycho Raykov. However, he was 
opposed by CEM member Georgi Lozanov, who 
claimed that closing down Den would be interpreted as 
a political decision, Dnevnik revealed.  
    The TV channel's owner Denka Ivanova is set to be 
ready for appealing against an eventual court decision 
in favor of the CEM. 
 
 
 

“The Farm” becomes most 
watched entertainment 

show on Norway’s TV2 
 
 

    The second season of Strix's original in-house 
format 'The Farm' finished on a high Nov. 9 as it 
became the most watched entertainment programme 
ever on Norway's TV2 television channel. The ratings 
for the show have reached all time highs during the 
Fall and this Sunday's final programme of the season 
was watched by 1,276,000 viewers, achieving an 
average rating of 34.3, equivalent to a 61.1% share of 
viewing. The show achieved a staggering 70.2% 
share of viewing amongst 20-29 year olds. 
    'The Farm' was first aired in Norway in 2001 and 
was an instant success, making TV2 the most 
watched channel in Norway.  
    The latest run of 'The Farm' on Swedish television 
is now in its eighth week and is delivering similar 
outstanding ratings. The average number of viewers 
is up to 1,131,000 per programme and the average 
share of viewing is 34%. TV4 Sweden has recently 
commissioned a fourth season, which will be 
recorded in South Africa for the first time.  
    The African version of 'The Farm' will air in 
Sweden next spring and Strix is in talks with a number 
of broadcasters regarding producing new series of the
format in Africa. 'The Farm' has to date been aired in 7 
European countries. 

    The BBC spent fours years and an 
estimated £3m-£4m developing Fightbox -
but after three weeks on air the show has an 
average audience of just 22,000 viewers.  
    Assuming each episode of the 20-part 
Fightbox series cost at least £150,000 to 
make, it amounts to a cost of £136 per viewer 
per episode.  
    Fightbox has been broadcast each weekday 
evening at 7.30pm since Monday October 13, 
hitting a high of 56,000 viewers last 
Thursday, followed by a low of just 6,000 the 
following night, a figure that it perilously 
close to a zero rating in the BARB audience 
measurement system.  
    The Saturday night omnibus repeat, 
Fightbox Stack, has fared slightly better, 
averaging 36,000 viewers.  
    Fightbox has been described as a cross 
between Robot Wars, the popular show 
which has just switched from BBC2 to 
Channel Five, Gladiator and computer 
fighting game Tekken.  
    Each episode of Fightbox features four 
contestants pitting computer-generated 
fighters that they have developed the show's 
website against each other and a group of 
house combatants in a series of hand to hand 
combat situations.  
    The action takes place in a real life indoor 
arena and is shot as a live event, with the 
crowd and viewers at home following the 
combat thanks to special effects that make 
the computer-generated fighters appear to be 
in the studio.  
    Fightbox began with 60 contestants, who 
will be whittled down to 16 for a quarter final 
round and just four for the grand final.  
    The show is in one of TV's toughest slots 
at 7.30pm, up against either Coronation 
Street or EastEnders every night.  
    And Sky One often grabs the top rating 
multichannel show in the slot, with repeats of      
    The Simpsons gaining around 500,000 
viewers.  
    Fightbox is also due to be repeated later 
this autumn on BBC2, where it will attract 
much bigger audiences.  
    BBC3 was launched in February, taking 
over from BBC Choice, with a government-
backed remit and a £97m budget to provide a 
showcase for new talent and programme 
formats.  
    New shows such as drama Burn It,
animated sketch show Monkey Dust and 
comedy shows Little Britain and 3 Non 

Blondes have been well received by many 
critics.  
    However, BBC3's original programming 
has often struggled to attract decent ratings -
even by multichannel standards.  
    And some shows have failed to attract 
viewers and been panned by the critics.   
    Vinnie, the 20-part documentary about 
footballer turned bit part movie actor Vinnie 
Jones, was pulled after ratings slumped from 
100,000 to just 10,000.  
    Vinnie was described by one reviewer as 
"unrolling like the 100 Years War, only 
slightly more slowly and with less 
immediate prospect of peace".  
    The channel's top rating shows have 
tended to be movie repeats, same night 
repeats of BBC1's EastEnders and premieres 
of US thriller 24 scheduled immediately 
after the episode broadcast on BBC2.  
    The BBC3 controller, Stuart Murphy, has 
reorganised the channel's schedule this 
autumn in order to make it more viewer 
friendly, with zones where the people can 
find certain types of programming on 
particular evenings.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    The BBC said it did not judge a show's 
success solely by its ratings and claimed the 
programme had attracted 200,000 users in 
the first four weeks of its launch on the 
associated website.  
    "FightBox on BBC3 and soon to be seen 
on BBC2 is not just about the actual viewing 
figures.  
    The programme brings together computer 
gaming, internet and TV technology to 
create a new and innovative entertainment 
format," it said.  
    The BBC said the format would be 
released as a computer game next February 
and that production had tested technology to 
its limits.  
    "The format is also a key part of BBC3's 
commitment to start risk-taking shows 
online and then moving them to TV as seen 
previously with Celebdaq," it added. 
 
 



 4
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 
 
 
 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

    Since July 19, 2001 BNT has been 
a licensed nationwide 
communication operator and TV 
broadcaster with its Channel 1 as 
well as the regional stations’ 
programs – “Pirin”, “More”, “Plovdiv” 
and “Sever”. 
    BNT is financed from a few 
different sources – part of its budget 
is granted by the state and the rest –
from commercial revenues. 
    A transition towards 
financing through the 
collection of license fees is 
expected to be 
implemented.  
    The first broadcasting in 
Bulgaria was the live transmission of 
the parade on the occasion of the 
anniversary of October Revolution 
which was held on September 9 
Square (now called Alexander 
Batenberg Square) in 1959.  
    In 1974 a second BNT channel 
was launched.  
    It was created especially for the 
purpose of promoting cultural 
programs.  
    On June 1, 1993 the First Program 
was given the name “Channel 1” and 
the Second Program – “Efir 2”.  
    In May, 1999 BNT started 
broadcasting the “TV Bulgaria” 
Satellite Channel.  
    On October 4, 1998 after the 
closing down of “Efir 2” BNT 
continued fulfilling its obligations as a 
public media through the Channel 1
24-hour program schedule and TV 
Bulgaria Satellite Channel.  
    TV Bulgaria is a unique television 
channel which broadcasts 100 % 
Bulgarian programs.  
    The channel transmits through 
EUTELSAT and covers the whole 
territory of Europe, most of Ukraine, 
the European parts of Russia, 
Western Asia and Northern Africa.  
 
 

Cyprus state TV 
lost the lead  

 

    The Cyprus Broadcasting Corporation, 
established with Cyprus' 1960 independence, 
used to operate as a semi-governmental 
organisation in conditions of monopoly until 
1990. Pluralistic radio and television were 
introduced in Cyprus in 1990 and 1992 
respectively putting an end to the state 
monopoly since the 1950's. In the Republic of 
Cyprus, there are two state and five private 
television channels with an island-wide 
coverage and three state and six private radio 
channels with an island-wide coverage. There 
are also about 40 local radio and TV stations. 
The state channels have lost the lead in the 
numbers of viewers and listeners to private 
channels. In the Turkish occupied area of 
Cyprus, the Broadcasting Service is operating 
under the absolute ownership and control of 
the Turkish-Cypriot administration. In fact, the 
Turkish authority-controlled radio and television 
is more than 80 percent fed from Turkish 
national television.  
    Further, a number of channels from Turkey 
and one from Greece beam directly to Cyprus 
while satellite television with the world wide 
coverage is becoming increasingly widespread.

 

BBC racism expose 
case dropped 

 

    An undercover journalist who exposed 
racism within police forces will not be charged 
with any offence, the Crown Prosecution 
Service announced yesterday. Mark Daly, who 
works for the UK's BBC, was arrested after 
Greater Manchester police discovered he was 
working as an undercover journalist.  
    Six officers, from three northern forces, 
resigned and two more have been suspended 
following the broadcast of Mr Daly's BBC 
documentary, The Secret Policeman.  
    The programme showed recruits making 
racist comments and one of them disparaging 
the character of the murdered student Stephen 
Lawrence.  
    The Police Complaints Authority has 
launched an investigation. Mr Daly had been 
arrested before the footage was broadcast, on 
suspicion of obtaining a pecuniary advantage 
by deception, and damaging police property, 
but the charges were dropped as there was 
insufficient evidence for a realistic prospect of 
conviction against Mr Daly.  
    Greater Manchester police said no further 
action would be taken: "We were shocked and 
saddened by what the documentary revealed 
and are determined to ensure that we learn 
from the insight obtained." 
 

Animal Planet  
gets makeover 

 

    Animal Planet is re-launching with a more 
adult look and focus, complete with over 500 
hours of new programming and the introduction 
of theme nights. 
    Themes include On the Edge, featuring 
programming from Animal Planet hosts like Jeff 
Corwin; Fame, highlighting rising animal actors; 
The protectors, Unexplained and Unexplored; 
and Revealed.  

Bulgarian National Television 
celebrating 44 years of operation 

    The application of TELETEXT 
technology will give additional 
opportunities for the Bulgarian 
Satellite Channel. 
    TV Bulgaria will turn into a real 
television with its own content by 
financing its own production. 
    Promoting Bulgaria on the 
satellite channel as an attractive 
place for tourism and recreation will 

undoubtedly contribute to 
the long-term interests of 
foreign investors towards 
the country. 
    During the past several 
years BNT programs won  
prestigious awards at Prix 

Danube Festival (Slovakia), the 
Golden Vityaz (Russia), Prix Nike 
(Portugal), Prix Jeunesse 
(Germany), Prix CIRCOM, Golden
Albena (Bulgaria), Bar 
(Montenegro), Golden Cairo Film 
Festival (Egypt), Golden Rose 
(Switzerland), etc.  
    BNT also regularly participates 
with own programs in numerous 
international festivals such as Japan 
Prize, Monte Carlo International TV 
Festival, Thessaloniki International 
Festival for TV Documentaries, 
International TV Festival for short-
feature films in Oberheim 
(Germany), the International 
Documentary TV Festival in Cracow 
(Poland), the FIAT International 
Festival for archive materials, The 
Golden Prague International 
Festival, PRIX Italia, etc. 
    BNT is an active member of the 
European Broadcasting Union.  
    It is also a member of the 
following international organizations: 
EGTA, IMZ, CIRCOM Regional and 
FIAT. 
www.bnt.bg 

    Bulgarian National Television was founded in 1959. Its official launch 
was on December 26 of the same year.  
    Presently Bulgarian National Television operates on the basis of the Law 
for Radio and Television from 1998. 
     It is a national public broadcasting station.  
    It has four regional centers situated in the cities of Blagoevgrad, Varna, 
Plovdiv and Russe. 



 5
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

    The 28th Golden Chest International 
TV Festival has turned into a real 
celebration for the TV professionals and 
the public of the beautiful town of 
Plovdiv.  
    It was held from October 18 - 25 
welcoming films from over 40 countries 
from four continents which competed in 
four categories – feature films and series 
for adults, for children and adolescents, 
documentaries and the newly established 
category – “First Steps” – students feature 
works, documentaries and animation.       
    The parallel program included 
presentations for the world-famous 

Films from over 40 
countries at the 28th 

Golden Chest Festival 

Golden Chest Int’l  
TV Festival prizes 

    The Golden Chest Grand Prix for Category One – Feature Film and 
Series for Adults to the production of Bulgarian National Television 
"Under the same sky", director Krassimir Krumov – Bulgaria.  
    The Special prize of the Jury for Original Achievements in TV 
Feature Films TV to the production of Art Fest "Rhapsody in 
White",director Stephen /Tedy/ Moskov - Bulgaria 
    The prize of the Municipality of Plovdiv to the production of Mentor 
Cinema "Railway Romance",director Ivan Solovov - Russia 
    The prize for Best Script to Shinichi Ishikawa for the film "The Dance 
of Remembrance", NHK – Japan. The prize is bestowed by the Union of 
Bulgarian Filmmakers.  
    The prize for Best Film Director to Ivan Nichev for the film "Journey 
to Jerusalem", National Film Center/mdr/bnt – Japan.  
The prize is bestowed by the Union of Bulgarian Filmmakers.  
    The prize for Best Director of Photography to Konstantin Zankov for 
the film "Warming up Yesterday’s Lunch", Galafilm – Bulgaria.  
The prize is bestowed by the Union of Bulgarian Filmmakers.  
    The prize for Best Actor to Egor Beroev for his role in "Railway 
Romance",director Ivan Solovov – Russia.  
The prize is bestowed by the Union of Bulgarian Actors.  
    The prize for Best Actress is given to Maria Kavardjikova, Tzvetana 
Maneva, Plamena Getova, Mariana Zhikich and Evgenia Alexandrova -
the female cast of the film “One Calorie of Tenderness”, director Ivanka 
Grabcheva – Niki Film – Bulgaria.  
The prize is bestowed by the Union of Bulgarian Actors.  
    The prize for Music to Leonardo Rosenmann of "Jurij", director 
Stefano Gabrini – RAI TRADE – Italy.  
The prize is bestowed by the Union of Bulgarian Filmmakers.  
 

Category Two – Feature Films and Series for Children and Adolescents  
    The Golden Chest Grand Prix for Category Two – Feature Film and 
Series for Children and Adolescents to the production of YLE, 
"Nowhere at home – The Story of a child Evacuee”, director Kirsti 
Tulonen-Seppaenen – FinlandINLAND – for the humanism in the 
message of the film and the high professional quality of the realization. 
    The special prize of the Jury for original Achievements in TV Feature 
Films for Children and Adolescents to the production of Bulgarian 
National Television – CINEMAQ "Rosy Pelican Reserve", director 
Ivailo Jambazov – Bulgaria – for the fascinating twists in the storyline 
and the concerned appeal to protect nature. 
    The prize for best Child Actress to Marianna Kesseli for her role in, 
"Nowhere at Home – The St ory of a Child Evacuee", director Kirsti 
Tulonen-Seppaenen – Finland – for her compelling and talented 
performance in the main role of the film.  
    The special prize of the Jury of Children from the city of Plovdiv to 
the production of YLE, "Nowhere at home – The story of a child 
Evacuee", director Kirsti Tulonen-Seppaenen – Finland 
 

Russian film director Karen 
Shakhnazarov, premiere of the 
controversial Dutch film “The Milosevic 
Case”, as well as presentations of Syrian 
TV, the IAT Film School in Lisbon, the 
Children’s TV Festival “Golden  

Elephant”, etc.     
    Visit the official site of Golden 
Chest – www.goldenchest.bnt.bg to 
see the complete list of prizes and 
learn more about one of the most 
prestigious festivals in Europe which 
has over 30 years of history. 

Category Three – Documentary Films 
    The Golden Chest Grand Prix for Category Three – Documentary Films 
to the production of NHK, "Silent Village ", director Seigo Naito - Japan. 
    The special prize of the Jury for Original Achievements in TV 
Documentary Films to the production of Adela Media and Film and TV 
Productions “Whose is this song”, director Adela Peeva - Bulgaria 
    The prize of Novote Plovdiv ex Equo to the production of Korean 
Broadcasting System “New year’s day special: Snow falling on the 
mountains”, director Je-heon Lee – Korea and to the production of 
Bulgarian National Television “In the name of …”, director Damian Petrov 
– Bulgaria 
    Honorary Diplomas to the Productions of: Viktor Asliuk “We are living 
on the edge”, director Viktor Asliuk – Belarus, Blagoevgrad TV Center 
“Slavka” director Ognyan Gelinov – Bulgaria, Plovdiv Regional TV Center 
“Young at heart” director Svetoslav Draganov – Bulgaria, aTV “Iraq – The  
21st day”, director Elena Yoncheva – Bulgaria, RFF International “Bread 
over the fence”, director Stefan Komandarev – Bulgaria 
 

Category Four - "Fist Steps" – Students Feature Films, Documentaries and 
Animation 
The Golden Chest Grand Prix PRIX for Category Four – Feature Films, 
Documentary Films and Animation produced by students to the production 
"Let’s go home", director Lisa Monthe - Drama Institute Stockholm - 
Sweden 
    The Special Prize of the Jury for Original Achievements in Students’s 
Cinematography Ex Equo to the production "40 Days of life”, director 
Radoy Nikolov – NATFA – Bulgaria and “In the name of the father”, 
director Julio Maria Pessoa – University of Sao Paolo – Brazil. The prize of 
Natfa “Krastju Sarafov” to the production "The portrait",director Lucie 
Simkova – FAMU – Czech Republic. Special mentions to: “Tenue”, 
director David Cardona – University of Buenos Aires – Argentine, “I have 
to tell you something ”, director Dragomir Sholev – NATFA – Bulgaria.  
“Cluck Cluck”, director Olaf Enke – HFF “Konrad Wolf” Potsdam –
Germany 
    The prize on the name of Galia Bachvarova is awarded to Ivailo 
Djambazov – director of the film participating in Category Two – “Rosy 
Pelican Reserve”. The Jury of the Association of the Cameramen in 
Bulgaria awarded: the prize for direction of photography to Konstantin 
Zankov for the feature film “Warming up yesterday’s lunch”, GALAFILM 
– Bulgaria 
Diploma to Ivailo Penchev, director of photography of the film for children 
and adolescents “Rosy Pelican Reserve” – Bulgarian National 
Television/CINEMAQ – Bulgaria 
    Diploma to Anton Bakarsky, director of photography of the documentary 
film “Bread over the fence”, RFF International – Bulgaria 
 



 6
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Too much sex on  
UK’s TV say children 

    Two-thirds of children have seen TV shows which they thought had "too much 
sex," a study has found. 
    And many have a "cynical" attitude towards saucy pop videos, claiming stars
such as Britney Spears are making up for a lack of talent by shedding their 
clothes. 
    Research among nine to 12-year-olds found the media were as useful as 
mothers for finding out about sex and relationships. 

EU countries rank high 
in media honesty list 

    A survey by the Institute for Public Relations in 
the US has shown that, if you want to bribe 
journalists, you will have the least success in 
Northern Europe. Finland tops the list, which 
ranks countries in various categories such as the 
freedom of the press and ethical codes for 
journalists.  
    Denmark, Austria, Germany and the UK also 
feature in the top ten most honest media. 
Surprisingly, the survey demonstrates that the 
French media is the second most easily 
corruptible in the EU. 
    According to the report the most dishonest 
journalists come from Greece. Accession 
countries more bribeable.  
    Of the future EU states, Estonia's media is 
ranked as the least likely to be corrupt, but it is 
still placed one below Greece.  
    Poland is the worst accession country for 
bribery in the media, featuring in 41st place.  
    The worst country in the world for media 
corruption, according to the survey, is China, 
followed by Saudi Arabia and Vietnam. 
 

Bulgarian cable  
TV loses license 

    The Council on Electronic Media, the state 
institution that regulates the media, revoked the 
license of the private cable-television operator 
Union Television for inciting ethnic hatred, news 
website mediapool.bg reported.  
    The council ruled that the anchorman of a call-
in program on TV Den, which is run by Union 
Television, had incited ethnic hatred by allowing 
callers too much room to air their criticism that 
the government has granted too many rights to 
ethnic Turks and Roma.  
    Union Television has announced that it will 
challenge the council's decision before a court.  
   The Union of Bulgarian Journalists criticised 
the revocation of the license as too drastic and 
said such a decision must be justified before the 
journalists' guild and the public. 
 

Murdoch eyes 
Russia’s NTV 

    Moscow NTV, one of Russia's biggest national 
television networks, has been in discussions with 
Rupert Murdoch and News Corp. regarding the 
sale of NTV's satellite business.  
    Any sale, part of a broad restructuring by the 
television channel's parent company, Gazprom, 
would probably not take place until after a board 
meeting later this month. NTV Plus is a satellite 
subscription business with roughly 200,000 
customers.  
     The state-controlled network is unlikely to 
change hands until after presidential elections in 
March 2004. A possible sale of Russian 
television assets, amid a broad government 
crackdown on the free press, has highlighted 
how politicised and tightly-controlled TV has 
become. Russia has three major television 
networks, NTV, Channel One and Rossiya, and 
each is now directly or indirectly owned by the 
Russian government.  
    Rupert Murdoch, founder of News Corp., is 
seen as someone comfortable doing business 
with state-controlled media markets. "Murdoch's 
got no problem doing business with the state," 
said a person close to Gazprom-Media. "He can 
toe the party line, like he did in China. He is loyal 
and he gets the business, because he's looking 
down the road five or ten years." 

    TV, newspapers and magazines were 
thought to be far more helpful than
fathers in exploring such issues. Only 
34% thought dads were a useful source, 
while mums and the media were both 
ranked highly by 66%. 
     The report, commissioned by bodies 
such as the Broadcasting Standards 
Commission, the Independent Television 
Commission and the BBC, looked at 
how children interpreted sex in the 
media. 
    It found a majority of children (two 
thirds) believed they had seen TV shows 
or videos with too much sexual content. 
Only 36% of those opted to stop 
watching. 
    Research director of the BSC Andrea 
Millwood Hargrave said: "They talk 
about being embarrassed and they talk  

about dad hiding behind the 
newspaper. But very few said their 
parents actually sent them out of the 
room." 
    As part of the research the 
youngsters were shown a number of
pop videos including Britney Spears' I'm 
A Slave 4 U, and the promo for Lady 
Marmalade by Christina Aguilera, Pink, 
Mya and Li'l Kim. 
    One 12-year-old boy said of the 
Britney video: "She's selling us her 
looks basically. I think she's not got 
anything in between her ears - and her 
voice isn't really that good either." 
    Leading soaps EastEnders and 
Coronation Street were mentioned by 
some of the children as helping to 
clarify issues about relationships, rather 
than youth-orientated shows such as 
Hollyoaks. 
 

             ECO 2004 in Ohrid, June 2-6 

The 5th Int’l TV Festival 
on Environmental Protection 

and Culture Heritage 
    The 5th International Festival of TV 
programmes, titled “ECO-2004”, is to be 
organized under the auspices of Co.Pe.A.M. 
in Ohrid, June 2-6. 
    The “ECO-2004” competition is designed 
to attract editions / programmes from all 
genres (informative, factual, documentary, 
educational, science, school topics, 
programmes for children, animation, light 
entertainment, and feature programmes) 
outlining themes dedicated on protection of 
environment and cultural heritage, as well. 
    All public TV stations / producing 
corporations are invited to send optionally up 
to two editions / programmes following each 
main category (one dedicated to the 
protection of the environment and the second 
dedicated to the protection of the cultural 
heritage). 
    There are no limits in conjunction with 
footage of the relevant material. 
    Only programmes produced after January 
2002 are to be considered as eligible for the 
festival competition, which is all about 
environmental protection and cultural 
heritage. 
    All entries should be submitted on tapes –
BETA, SP, PAL, dubbed or subtitled in 
English language. 

    Tapes should contain three copies of the 
script in the original language, as well as 
three copies of translated script in English. 
    Along with the closing ceremony (June 5 
– the international ecology day), the festival 
jury composed of  international judges is 
going to institute four creative awards: the 
best directing, camerawork, script, editing, 
as well as Grand Prix by Co.Pe.A.M. for the 
best programme in general competition, 
UNESCO Diploma, Statuette issued by the 
Macedonian Ecological Press Center. 
    All tapes and scripts of programmes, 
together with the remainder of accompanied 
promotional material should be delivered by 
April 15, 2004 (the latest) to the following 
address:  
Macedonian Radio & Television (for “ECO-
2004”), Bul. Goce Delcev b.b., 1000 Skopje, 
Republic of Macedonia. 



 7
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
  

 

 

 

 
 

 
 

 

Snapshots   from   the   Liege   CIRCOM   Regional   EC   conference 



 8
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 

  
 
 
 
 

 

Circom Report 
    The “CIRCOM Report” is a monthly 
publication of CIRCOM Regional, the European 
Association of Public Regional TV Stations-
available on the CR Internet site and coming to 
CR member stations and personnel either 
through E-mail or as an A4 size printed 
newsletter, through the CR General Secretariat 
from Zagreb.  
    The French version of the CIRCOM Report is 
conceived and published by the Strasbourg 
Secretariat with support from the Region Alsace, 
the Conseil General du Bas-Rhin and the City of 
Strasbourg. 
    The “CIRCOM Report” is planned and edited 
in ERT3, Thessaloniki, Greece. Production and 
Design: Eleni Masoura. Phone (+302310) 
299611-610 fax (+302310) 299655. E-mail: 
pr@ert3.gr  All member stations are considered 
as potential contributors for this publication, 
with stories about new and innovative ideas, co-
productions, exchanges, modern technologies, 
etc. Especially welcome are short stories and 
one-liners.  

 

Festivals, Workshops and more 
around Europe   and  the  world 
 
December 
• Dec. 15: Brussels. EU Transport and Energy Ministers meet. 
• Dec. 16: Brussels. EU Finance Ministers meet. 
• Dec. 16-19: Brussels. EU Agriculture and Fisheries Ministers meet. 
• Dec. 19: Brussels. EU Justice and Home Affairs Ministers meet. 
• Dec. 20: Space. The European Space Agency’s Mars Express spacecraft is due to reach Mars after a six -

month flight, and release the British -built Beagle 2 probe for descent. (See Christmas Day) 
www.beagle2.com  

• Dec. 22: Brussels. EU Environment Ministers meet. 
• Dec. 25: Space. If it hasn’t burned up or missed its target, Britain’s ‘Beagle 2 Lander’ is due for a soft-

landing on Mars on Christmas Day, before starting a 50-day search for signs of life using robotic 
techniques.  

January  
• Jan. 18-20: Natpe 2004 Co nference & Exhibition , Sands Expo Center & Venetian Hotel, Las Vegas, 

USA. www.natpe.org 
• Jan. 28-30: EPM – European Programmes Market, C.I.D. – Deauville Int’l Centre, France. www.ep-

market.com 
March  
• March 22-23: Promax & BDA Europe. Cavalieri Hilton, Rome, Italy. www.promax.tv/europe 
• March 27-28: Mipdoc, Hotel Martinez, Cannes, France www. Mipdoc.com 
• March 29 – April 2: MipTV, Palais Des Festivals, Cannes, France, www.miptv.com 

AXN’s Euro rollout 
 

    Sony Pictures Entertainment has expanded 
the reach of its action-adventure channel, 
AXN, into six European countries: Poland, 
Hungary, the Czech Republic, Slovakia, 
Romania and Bulgaria. 
    Tom Davidson has been named as the 
channel’s GM, and will be based in Budapest. 
 

RTL wing 
Croatian TV license 

 

    RTL Group, leading a consortium of local 
partners, has won a 10 – year license for a 
nationwide, free-to-air private TV station in 
Croatia.  
    Terms have yet to be finalized, but it is 
expected to be RTL – branded and will lauch 
in the first half of 2004. 

 

Iraq broadcasting tender 
attracts bid from ITN 

 

    ITN is preparing to bid for a lucrative deal 
to run a news channel in Iraq. The coalition 
authorities have put out to tender a contract 
worth $10m (about 8.7m euros) over two 
years to re-establish the country's shattered 
broadcasting network. ITN Consulting, a 
division of the London news organisation's 
international wing, has a team in Baghdad 
assessing the contract.  
    The coalition wants to set up television 
news and general entertainment channels, and 
similar radio stations.  
    The successful bidder will also be expected 
to launch a national newspaper for Iraq.  
    It is likely that ITN would enter a 
consortium with a US engineering firm. Most 
reconstruction contracts are going to US 
companies.  
    Much of the transmission infrastructure in 
Iraq has been destroyed and ITN would need 
a big company to help restore it. 

 

Moldavan watchdog wants 
violence off TV 

 

    The Co -ordination Board of the Electronic Media in 
Moldova decided that films and programs shown on 
television must carry warnings if they include violent or 
pornographic scenes, Infotag reported.  
    The decision follows the monitoring of nine 
channels, which concluded that only the First Channel 
of Moldovan Television and the ORT -Moldova channel 
of Russian Public Television do not carry such scenes.  
    Board director Ion Mihailo said "violence and a lack 
of morality" are often displayed on the other 
channels, leading to "the perversion of our 
children".  
    Mr Mihailo said the monitoring has uncovered a 
new phenomenon: violence finding its way into 
news programs.  
    As an example, he cited the Pro-TV private 
Romanian channel's 5pm newscasts.  
    As a consequence, the board is demanding that 
the program be either cancelled or moved to a later 
hour. 

EU’s new anti-spam 
regime in force 

 

    The EU's Directive on Privacy and Electronic 
Communications entered into force on 1 November 
2003. Popularly known as the EU's 'ban on spam' 
directive, the technology -neutral regulations include 
provisions on security of networks and services, 
confidentiality of communications, access to 
information stored on terminal equipment, processing 
of traffic and location data, calling line identification, 
public subscriber directories and unsolicited 
commercial communications. Enforcement of the 
new laws is left to the individual Member States. 
Several EU Members are running behind schedule 
with the new regime's implementation. Only Austria, 
Denmark, Italy and Sweden had brought their 
national legislatio n up to the new standards by the 
Commission's 1 November deadline. In February 
2004, the Organisation for Economic Co -operation 
and Development (OECD) will host a conference to 
discuss the issue of multilateral co-operation in the 
fight against spammers and cookie use on the web. 

TRT’s Fuat Kale new chief co-ordinator for BTM 
    TRT’s Fuat Kale has been voted new chief co-ordinator of the “Balkan TV Magazine” project which 
was launched in 1994 and still going strong with the participation of the public TV stations of the 
Balkans (Albania, FYROM, Serbia, Bulgaria, Romania, Moldova, Turkey and Greece). Lefty 
Kongalides who was in the same position for seven years suggested Kale as a succesor who, 
wholeheartedly, accepted. Kale is TRT’s Director of Co-production & Sales Dept. His office is in 
Ankara. 


