
 
  
 
 
  
  
 
 
 
  
 
 
 
  

 
  
 
  

Circom Report
CIRCOM Regional Newsmonthly CR is the European Association of 380 Public Regional TV Stations in 38 countries  Nov. 2003/No 49 

 

for tasks allocated by the Executive Committee. 
    Each member of the EC shall be allocated
responsibility for a specific field of activity.  

    The fields of activity are:  
Finances, Annual Conference,
Training, Coproductions, Prix
Circom, EBS, PR & Sponsors.  
   Therefore you are kindly asked

to select two fields in which the
applicant’s work will be useful
for CR.   
    In the current EC, the
membership expires for four
National Coordinators  
(E. Spanily, P. Couchard, Z.
Medved, J. Klein).  
   There is also the possibility for

the extension of the mandate for
J. Klein for a year. 

        During the European Board meeting in Wroclaw,
Poland, Nov. 30, the election for the President and the
members of the Executive Committee will take place. 
    The election procedure shall 
be as follows, determined by the 
Statute: 
  1) Each candidate must be 
nominated by a National 
Coordinator and seconded by 
two others. National 
Coordinators may exercise their 
right either to nominate or to 
second, but not both, and may do 
so for only one candidate.  
  2) Nominations must be 
submitted in writing to the 
Secretary General.  
  3) Each candidate shall provide 
official approval in writing from 
his organisation enabling 
him/her to take the responsibility 

 The new CR President 
By Lefty Kongalides 

CR President 
    It’s election time in CIRCOM Regional
for a new President and members of the
Executive Committee. And during the past
months I have been repeatedly asked “who 
do you think is the best candidate?”. 
    Up to this moment I do not know the
candidates and I can not really say who is
the best, but I certainly have some ideas
about the personality of the candidate who
will carry on the duties of the President. 
    First of all he / she has to be a very
experienced TV executive who has
managerial skills and knows the way a TV
station is run. He / she should have the 

backing of a well known and respected TV
organization, necessarily from a member –
country of the European Union. 
    He / she should speak at least fluently
English and French, be communicative and a
good listener. A person who combines the
skills of a diplomat and the experience of a
veteran TV executive. 
    The outgoing President has the feelings of
a parent who wishes that the business his /  

her children will inherit is in good
hands and will prosper even more. 
    So anyone could be a candidate but
hopefully someone who can lead this
association to the future for higher
achievements and better services to the
member-stations and the public as
well.

CR   elections   for   new  President
and Executive Committee members

The CIRCOM Report 
in fifth year 

of publication 
 

    With the issue of October, the CIRCOM
Report celebrated 48 weeks of continuous
publication, that is four years altogether.  
    Quite a feat, taking under consideration
that this 8page newsletter has never failed to
be in the CR members’ e-mail by the 15th of
each month and, at the same time, at an
absolutely no cost for the 380 stations
subscribing to this association. 
    With this issue CIRCOM Report is starting
its fifth year of publication, always prepared,
planned and edited in Thessaloniki, Greece
by ERT3. 



 2
 

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
  
 
  
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
  
 
 
  
   
 
 
 

 
 
 
 

 

  Russian TV planning
pre - recorded debates

    Russian television channels, including state-owned RTR and state-controlled 
ORT, are planning to broadcast pre-recorded election debates, websites
gazeta.ru and grani.ru reported. 

Sky to launch massive 
digital campaign 

SEEMO award 
for Sarayevo’s 

Kemal Kurspahic 
 

    2003 "Dr. Erhard Busek - SEEMO 
Award for Better Understanding in South 
East Europe" awarded to Kemal Kurspahic, 
former editor-in-chief of Sarajevo daily 
Oslobodjenje.  
   The South East Europe Media 

Organisation (SEEMO) and its 
international jury have chosen Kemal 
Kurspahic, the former editor-in-chief of 
Sarajevo daily Oslobodjenje, as the 
recipient of the 2003 "Dr. Erhard Busek -
SEEMO Award for Better Understanding 
in South East Europe", in recognition of 
his outstanding efforts in journalism, which 
have contributed toward a better 
understanding in South Eastern Europe.  
   Born on 1 December 1946, Kemal 

Kurspahic, was editor-in-chief of Sarajevo 
daily Oslobodjenje from December 1988 
until March 1994.  
   In the first year of his editorship 

Oslobodjenje was named "The Paper of the 
Year in former Yugoslavia in 1989" and 
given "The Paper of the Year in the World" 
award in 1992.  
   Kurspahic made journalistic history by 

publishing Oslobodjenje every day in the 
ruins of the paper's offices during the siege 
of Sarajevo and the war in Bosnia-
Hercegovina (from April 1992).  
   He has already received numerous 

awards including, The Courage in 
Journalism Award 1992, the World Press 
Review's International Editor of the Year 
in 1993, the Bruno Kreisky Award for 
Human Rights in 1993 and the 
International Press Institute's World Press 
Freedom Hero in 2000.  
   A noted writer, Kurspahic is the author 

of four books:  
As Long as Sarajevo Exists, Letters from 
the War, The White House and Prime Time 
Crime (this book was also published by 
SEEMO and the Media Center Sarajevo in 
the Bosnian language under the title: 
Zlocin u 19:30).  
   He is currently a spokesperson for the 

United Nations Office for Drug Control 
and Crime Prevention in Vienna.  
    The "Dr. Erhard Busek - SEEMO Award 
for Better Understanding" is sponsored by 
Dr. Erhard Busek, Special Coordinator of 
the Stability Pact for South Eastern Europe 
and Chairman of the Institute for the 
Danube Region and Central Europe.  
   Last year this award was received by the 

Croatian journalist Denis Latin. 

    Television host and Russian 
Television Academy President
Vladimir Pozner told newspaper, Ekho
Moskvy, that recorded debates are a
"farce", arguing that viewers will lose
the acuteness and spontaneity of the
events.  
    Commenting on recent legislation to
regulate media coverage of elections, 
Mr Pozner said: "If this is a sincere
attempt to combat 'black public
relations,' then one can only be amazed
by its stupidity.  
    However, I think the move [was] not
that naive, and had other motivations."
Yelena Dubrovina, Mr Yabloko's
representative on the Central Election
Commission, said that recorded debates
are simply a logical continuation of the
Kremlin policy of "managed
democracy," the website polit.ru
reported. 

    BSkyB is to spend £20m (about 28.6m
euros) on boosting growth in its digital
video recorder and is placing the Sky+
product at the centre of its marketing
strategy. The mass campaign promotes
the technology outside of Sky's customer
base for the first time. TV slots across
terrestrial channels will bring together
"couples", including Bruce Forsyth and
Kelly Brook, Noddy Holder and Simon
Callow and Ronnie Corbett and Alice
Cooper, who are shown living together
and debating what to watch on
television. The execution ends with the
tagline, "Sky+, Create your own TV
channel. "The campaign will also
include a sponsorship of Virgin's
breakfast show. Jon Florsheim, BSkyB's
managing director of sales, marketing
and interactive, said "Sky+ is a fantastic
campaign that transforms television
viewing. With our biggest campaign
since the launch of Sky Digital, we aim
to communicate its benefits to the mass
market for the first time and ensure that
BSkyB remains the brand leader in
digital television." 

Disregard for safety
of reporters during

the war in Iraq 
    Media unions have accused the US
authorities in Iraq of handling cases
where journalists were killed or missing
in the war with "secrecy, deceit and
arrogance". The International Federation
of Journalists (IFJ) said in a report that
there was "flagrant disregard" for the
safety of reporters during the war in Iraq
this spring, following the deaths of four
journalists who were killed or missing,
presumed dead. An ITN crew was shot
at on March 22 in Basra, killing reporter
Terry Lloyd. Two of his crew are still
missing presumed dead. On April 8 the
Palestine Hotel in Baghdad was attacked
by US forces, killing two cameramen.
The same day, the US also bombed the
Baghdad office of the al-Jazeera
television channel, killing another
reporter. US troops shot a Reuters
cameraman on August 17 near a prison
in Baghdad. The IFJ report said the US
was "hiding results of its investigations,
evading responsibility and ignoring
challenges of their version of events".
"It is shocking that after six months the
families, friends and colleagues of the
victims still await credible explanations
about how and why they died," said IFJ
president Christopher Warren. 
 



 3
 
 China urged by R. Murdoch

to let media flourish 
to rival the US and Britain 

    Media mogul Rupert Murdoch appealed to China's leaders, saying that the country
could become a centre for the industry to rival the United States and Britain.  
    "The potential of the open market doesn't represent any loss of power," Mr Murdoch 
said, in a speech at the communist party school according to a text released by his
company, News Corp. It said his audience included Vice President Zeng Qinghong,
Cabinet ministers and other senior officials.  
    China has some of the world's tightest media controls. Broadcasters and newspapers
are state-owned and supervised by propaganda officials and foreign media companies
have struggled to get a share of the market. 
    "China has the potential not only to follow the examples of the US and the UK, but to 
improve upon those examples and achieve a level of success all its own," Mr Murdoch
said. 
    Such a speech by a foreign capitalist at the top school for party officials once would
have been unthinkable. But as the party tries to keep pace with a rapidly changing
economy and society, it has invited a string of foreign politicians, business leaders and
academics to address its students. 
    Mr Murdoch's speech comes as News Corp. tries to expand its influence in Asia,
especially China. His company's Star TV is shown in hotels and apartment buildings for
foreigners in China. 

Archive material 
will be shared 

by APTN & ABC 
 

   Video news agency APTN and Australian
broadcaster ABC have joined together to share
archive material.  
   The two organisations will share archive
material in their libraries on a range of subjects
including Australian wildlife, locations, social
history, terrorism, international conflicts,
celebrities and bizarre events.  
    APTN will act as non-exclusive agents for
ABC's material in Europe, while ABC will
reciprocate in Australia and South East Asia.  
   The two already share international feeds, which
gives them both more comprehensive news feeds.
"This relationship with APTN is significant in that
it means the ABC now holds premium footage on
every major event since moving images began,"
said James Cuming, General Manager, ABC
Content Sales. "Furthermore our Southern
Hemisphere clients will appreciate the fact that
they can now promptly access a major international
collection in their own timezone." 
 

Broadcaster admits 
he is addicted 
to painkillers 

 

   US broadcaster Rush Limbaugh has confirmed
that he is addicted to painkillers and will be taking
time off to try and kick his dependency. The
popular radio host, whose show is broadcast to
more than 600 talk shows across the US, attracting
20m listeners, spoke after the National Enquirer
broke the news last week that he was involved in
an investigation into drugs by the Florida
authorities.  
   He faces prison if convicted of illegally
obtaining the painkillers OxyContin and
hydrocodone.  
    Speaking on the radio the 52-year-old said: "I
want you to know I'm no role model. I refuse to let
anyone think I'm doing something heroic here,
something great here. I'm not a victim. I'm not
going to portray myself as a victim. I take full
responsibility for this problem."  
    The right-wing broadcaster also admitted that he
had checked himself into rehabilitation clinics
twice before to try and combat his addiction to
painkillers which started after he underwent
unsuccessful spinal surgery five years ago, which
caused him back and neck pain. 
 

More media staff 
killed in action 

 

   The World Association of Newspaper Editors
reported that so far 51 media workers have been
killed in the line of duty this year, up from 46 in
2002.  
    Sixteen of the reporters and camera crew
members (nearly a third of the deaths) were killed
in the war in Iraq, the group said.  
   Several media groups issue annual tallies of
journalists deaths, but the numbers can vary
depending on whether they include cases for which
insufficient information is available to determine if
the death is related to a reporter's professional
work.  
    So far three journalists have been killed in
Russia, one in Kyrgyzstan, and one in Iran. 

Troubled times 
for Bosnian media 

    The Bosnian Serb parliament voted to
demand the resignation of the top
management of news and political
programming of the state-run radio and
television broadcaster (RTRS). RFE/RL
reported the legislature's declaration said the
RTRS management regularly violates
legislation governing the work of the media
and allows some of its editors to pursue their
own political agendas.  
    In Sarajevo, Jasmin Durakovic resigned his
post as head of state-run television of the
Croat-Muslim federation (FTV) following a
decision by the upper house of the federal
parliament requiring FTV to broadcast all
sessions of both houses of the legislature. 

Viewers claim too much war on 

“Trivial” news 
are on the rise

    A former BBC media and arts
correspondent has hit out at the rise of
"insignificant and trivial" entertainment
stories in news bulletins. Nick Higham
suggested that the BBC and other news
organisations had gone too far in trying to
make their news programmes appealing
to viewers by increasing the celebrity
content.  
    "There's too much of it, and there's
been a marked increase in the last 10 or
15 years," he told the News World
International conference in Dublin. Mr
Higham's objection was that covering
celebrities can "compromise journalistic
standards". Jonathan Munro, from the
UK's ITV News, disagreed about there
being too much entertainment news. "Is
the governorship of California a good
story for our viewers?  
    No. Is Arnold Schwarzenegger
becoming governor of California a good
story for our viewers. Yes." Teletext's
editor-in-chief, John Sage, said news
values had altered in the past decade
"because consumers' and viewers'
lifestyles have changed", citing the huge
rise in the popularity of celebrity
magazines. 

    Most television viewers in the UK felt
broadcasters devoted too much time to coverage of
the Iraq war. According to a survey by the
Independent Television Commission, nearly two
thirds of those questioned said station planners
were wrong to give over so much of their schedules
to the conflict. There was concern that the views of
some parties, such as the Iraqi people and
governments opposed to the war, were not heard
clearly enough.  
    Despite the reservations, television was the
public's main source of news about the war,
according to the survey. A quarter of those
questioned felt BBC1, ITV1 and Sky News were
biased towards the US and Britain in their
coverage. Channel 4 and Five were perceived as
the fairest, and CNN as the least balanced.  
    In spite of controversy at the time, 57 per cent  
of viewers supported the decision to broadcast
images of dead soldiers and 

prisoners of war. The research found public
support for the use of "embedded" journalists,
although 52 per cent thought such reporting
"makes war seem too much like fiction" and
almost half had doubts over the impartiality of
embedded correspondents. 



 4
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 
 
 
 

  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 

    The European Parliament is to launch an
inquiry into media freedom throughout the
European Union, reports ABC News
Online. Initially, the Parliament's
Committee of Citizens' Freedoms and
Rights had wanted to report on media
ownership and democracy in Italy only -
where Prime Minister Silvio Berlusconi
enjoys tight control over a media empire.
But they have been forced to broaden the
inquiry to avoid singling out just one EU
member state.  
    The study will be non-binding, but any
condemnation would send a strong
political message to the country concerned.
Meanwhile the French-based pressure
group Reporters Without Borders
published its second report on press
freedom around the world. Finland came
top of the league with North Korea bottom
at number 166. Italy came about a third of
the way down the table, at position 53,
below all other EU member states
surveyed, and below most accession
countries. 

Viewing increased 
in the UK during 

the Iraq war 
 

   UK audiences for broadcast news programmes
and channels soared during the Iraq war, according
to new research unveiled at News World.  
   Multichannel news viewing increased 145% to
289 minutes per week while terrestrial-only
households increased their news viewing by 84% to
315 minutes.  
    Ironically though, nearly two-thirds of viewers
thought TV channels devoted too much coverage to
the war.  
   The research, conducted by the Independent
Television Commission, and unveiled at News
World International 2003, made uncomfortable
reading for the BBC, which was judged to be "fair"
in its coverage by 66% of the 4,000 people polled.  
   That was a smaller percentage than for the other
main channels, which all polled a fairness figure of
between 70% and 77%. 
 

New technology  
enabled live 

roaming reports 
 

   New technology which enabled live roaming
reports from the streets of Baghdad as they were
captured by US troops presents new challenges for
journalists, Sky News correspondent David Chater
told News World International 2003.  
   Chater said digital microwave link technology
gave him a "tremendous feeling of freedom" as he
dramatically walked among the tanks taking the
Iraqi capital.  
    "The great feeling was looking at other news
teams and knowing they had to stop and edit and
broadcast while I was going live. 
    But there are dangers with this new technology. I
was thinking about feeding this material to London
live on air, and not thinking about my safety." 
 

Growing number 
of Arab satellite 
news  channels 

 

   The growing number of Arab satellite news
channels has widened the chasm between Islamic
nations and the rest of the world, media consultant
Hala al Umran told News World International 2003.
"We had great hopes nine years ago that satellite
technology would bridge the gap between east and
west.  
   Unfortunately what has happened over the last
decade is that the gap has grown bigger.  
   We have the tools but each one of us started
talking within our own circles, our own
communities," she said. US political strategist Tim
Russo said since September 11 many viewers of his
mother's generation had a fearful perception of
Islam.  
   "It is not the West's responsibility to get rid of
any stereotype that may arise from it," said Russo.  
   That was challenged by a number of delegates
who said US media outlets needed to exercise more
responsibility. But Russo - now a London-based
Democrat advising Tony Blair's ruling Labour Party
- held firm. "I don't accept it's the media's fault. It
simply isn't," he insisted. 
 

China company offering 
insurance to journalists 

Launched by the European Parliament 

Inquiry   into   media   freedom
throughout the European Union

    One of China's largest insurance
companies has started offering special
insurance to journalists. China Pacific
Property Insurance introduced the policy
after it calculated that journalism was the
third most dangerous profession in the
country. The firm said it was the first
insurance explicitly for journalists in
China. It said only mining and policing
were more dangerous. The move comes
after an increasing number of violent
attacks on journalists. Chen Weihua,
spokesman for the insurance company,
said healthy and able news reporters, aged
between 18 and 65, would be able to take

The 38th “Balkan TV Magazine”
meeting hosted by TRT 
in Istanbul, Dec. 14 - 16 

    The 38th meeting of the “Balkan TV Magazine” member-stations will be held at
the invitation of TRT in Istanbul, Turkey, Nov. 14-16. 
    Present will be representatives from the public TV stations of Albania, FYRO
Macedonia, Serbia, Bulgaria, Romania, Moldova, Turkey and Greece. 
    On the agenda of this meeting will be elections for a new chief-coordinator.
Lefty Kongalides having served for six years as chief-coordinator is ready to pass
the duties to another colleague. 
    The agenda also includes, among others, topics for future “Balkan TV 

Magazines”. The participants will also
prepare the forthcoming meeting of
Balkan TV Editors and Heads of Sports
Departments – in Thessaloniki –  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
the first meeting of its kind. The main
topic will be the management of crisis
in the area with direct communication.
Also cooperation and exchange of news
around the clock.



 5
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Women journalists 
honored for courage 

 

   A Ukrainian newspaper editor was one of three 
women to �eceive the Courage in Journalism
Awards. Tatyana Goryachova, along with Guatemalan 
columnist Marielos Monzon and American foreign 
correspondent Anne Garrels, received the 2003 
awards from the International Women’s Media 
Foundation.   
   The awards recognize women journalists who 
“have shown extraordinary strength of character in the 
pursuit of a free press, despite financial hardships, 
censorship, physical attacks and death threats.”  
    Ms Goryachova, editor-in-chief of the weekly 
Ukrainian newspaper Berdyansk Delovoy, was 
threatened after the newspaper said it would give all 
candidates in a local election equal space. Also 
honoured at thhe event was Magdalena Ruiz Guinazu, 
who was given the International Women’s Media 
Foundation’s Lifetime Achievement Award. 

Friend signs off 
from Sky News 

 

   Veteran presenter Bob Friend is retiring from Sky 
News after a distinguished career in print, radio and 
TV journalism spanning half a century. Mr Friend, 
who began his journalism career aged 15 at UK 
newspaper the Kent & Sussex Courier, worked his 
final Sky News shift last month alongside Vivien 
Creegor.  
   Mr Friend was due to collect an MBE for services 
to broadcasting. He said he would not be retiring 
completely and plans to continue writing and 
broadcasting after he leaves Sky News. "Journalists 
never actually retire and after visiting some of the 
places I've worked in over the years, I'll settle down to 
some writing and, hopefully, more broadcasting," Mr 
Friend said.  
   Nick Pollard, the head of Sky News, led the 
industry tributes to Mr Friend, “With half a century of 
journalism his expertise and breadth of experience 
will be sorely missed,” Mr Pollard said. 

US soldiers aid 
media in Iraq 

 

   The media revolution that has filled the vacuum left 
by the destruction of Saddam Hussein's propaganda 
machine has so far bypassed the former ruler's 
hometown in Iraq. But US soldiers are hoping to 
change the situation. Major Joe Cox, of the 4th 
Infantry Division, is heading a four-man team in 
charge of getting local media outlets, from 
newspapers to TV,  up and running. One of the first 
steps was setting up a transmitter in Tikrit, 120 miles 
north of Baghdad, to carry radio and television signals 
from the US-backed Iraqi Media Network to people
across the northern Salah Ad Din province. For the 
past two months, Major Cox's team has one radio and 
television station functioning from the Tikrit 
University building, costing in excess of $100,000 
(around 85,829 euros). Three weekly US-funded 
newspapers are distributed in Tikrit, including the 
Salah Ad Din, but are published in Baghdad because 
there is no printing press in Tikrit. "When we leave, 
we want the Salah Ad Din to be a self-functioning 
paper," said Major Cox. However, there has been 
much anti-American sentiment, and local journalists
have been warned against working with coalition 
forces. The chief editor of Salah Ad Din was 
threatened twice and later moved his family to 
Baghdad for safety. However, Major Cox said: "We
want to get the message out to the Iraqi people, what 
we are doing to improve their lives." 
 

 

CR Executive Committee 
meeting in Poland, Nov. 29

 

    According to the agreement from the Meeting in Liege, the meeting of
the Executive Committee of Circom Regional is to be held on Saturday 29th
November at 14:30 at Hotel Doring, ul. Mikolaja 67, Wroclaw, Poland. 
    The Preparatory meeting for the Annual Conference in Wroclaw is to be
held on Saturday, 29 November at 09:00 at Hotel Doring. The meeting
should be attended by 
    Hubert Shilling, Anita Bhalla, David Lowen, Piotr Borys, Tim Johnson,
Gerry Reynolds and Rick Thompson.  
    The Editorial meeting for Coproductions is to be held on Saturday, 29
November at 12:00 at Hotel Doring. The meeting should be attended by
Peter Sauer, Pierre Couchard, Piotr Borys and Heike Stiegler. 
    Lunch will be at 13:30.  
Proposed agenda of the meeting:  
1. Approval of the minutes from the 
Executive Committee held on 
October 3rd 2003 in Liege, Belgium  
2. Analysis of past events: 

A) 4th European Seminar on 
Newsroom Management, 
Strasbourg (H. Schilling)  
B) Copro Enlargement (T. 
Johnson, P. Sauer)  
C) Study Visit for News Editors, Brussels  
D) Conference on Use of Minority Languages in Broadcast Media, 
Baden bei Wien (J. Klein), E) EbS (M. Nemcic)  

3. Preparations for future activities: A) 22nd Annual Conference (P. Borys) 
B) Prix Circom 2004 (D. Lowen), C) Training (R. Dijkhuis, G. Price)  
C) Future coproductions and participation in European tenders (P. 

Kraewinkels)  
4. Finances: a) Current situation , b) Budget for 2004 5. Preparation for EB
meeting, 6. 2004 Calendar of Events, 7. Miscellaneous  

 

New TV channel replaces
Russian predecessor  

 

    Broadcasts of Lad, a national family-television channel that recently 
replaced Russia's Kultura channel in Belarus, cover 75 percent of 
Belarusian territory, Belapan reported.  
    Of the government's decision to replace Kultura with Lad, the 
station's general producer, Alyaksandr Semyarnyou said, "It is absurd 
that a nation of 10 million should have only one national channel,"  
    Mr Semyarnyou also added that the former Russian broadcaster's 
audience never exceeded 3 percent of the population. Lad reportedly 
will offer programming on the arts, history, and national heritage, 
cartoons and entertainment shows for children, sports, and regional 
news. "There is a pronounced tendency toward increasing the share of 
the Belarusian language [in Lad's programs]," Mr Semyarnyou said. 



 6
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

Russian court  
rejects media law

    Russia's constitutional court has struck down a  
provision in the country's election law that restricts media 
coverage of candidates. The press and opposition 
politicians had criticised the law, arguing that it would 
smother freedom of speech in the run-up to December's 
parliamentary elections. Part of the law made it 
impossible for journalists to express opinions about 
candidates or detail their background. Reporters and 
Duma deputies who brought the case said the ruling was 
a victory for freedom of speech and common sense. The  
court ruled that expressing "a negative or positive opinion" about one candidate or 
expressing a preference in a separate article such as an editorial was not unlawful.   
    The BBC's Steve Rosenberg in Moscow says the ruling is a victory for those in 
Russia who are battling to defend democracy at a time when there are growing signs 
that freedom of speech is under threat. Campaigning for the parliamentary poll is due 
to start on 7 November, ahead of the December elections. 
 

 

DTT developments
threat to pay - TV 

    Caught up in the fight to further market share, cable and satellite operators 
showed scant regard for the digitalisation of terrestrial TV. If they did invest in the
concept, it was as a means to promote their own platforms by propagating DTT with
some token content. Few could have predicted that free-to-air DTT would become a 
cuckoo in the nest, threatening to guzzle up lower tier subscribers from the parent
pay-TV platform.Take the UK's Freeview as an example. 

SEEMO certificate 
of  Merit  awarded 
to Romanian Radio 

 

    The Vienna based South East Europe
Media Organisation (SEEMO), an affiliate of
the International Press Institute (IPI), decided
to award its Certificate of Merit to the
Romanian Radio Broadcasting Corporation for
its contribution towards promoting
independent public radio broadcasting in
Romania and South East Europe.  
   The Romanian Radio Broadcasting
Corporation is going to receive this award
especially because of the efforts in the past
years by Dragos Seuleanu, its President
Director General. 
 

BBC returns to Rome 
for drama documentary

 

   The UK's BBC is to revitalise the nostalgia
surrounding its 1976 television series I,
Claudius with another epic dramatisation set in
ancient Rome.  
    But more than a quarter-century after the
groundbreaking original, the corporation has
been forced to turn to the Americans for help,
such is the cost now involved in large-scale
television production.  
 
 
 
 
 
 
   HBO, the cable channel responsible for
such hits as Sex and the City, The Sopranos,
and Six Feet Under, will co-fund the multi-
million pound 12-part project, called Rome,
which will be shown in 2005 in Britain and the
US.  
   The BBC has been in talks with HBO for
three years on what will be their first co-
production. Chris Albrecht, the chairman of
HBO, said both broadcasters had a "strong
tradition of success in projects of this massive
scope". 
 

XM radio tops  
1 millions users 

 

   US XM Satellite Radio Holdings Inc. said it
has topped 1 million subscribers and remains
on track to reach its target of 1.2 million by the
end of the year reported news website
reuters.com.  
    Earlier this month, the Washington-based
company said it ended the third quarter at
about 929,000. XM is the leader in a nascent
market that also includes Sirius Satellite Radio
Inc. Analysts have said the companies need
more than 2 million subscribers to break even. 
    Satellite radio provides nation-wide music,
talk and news channels, including some that
are commercial-free, to customers who must
buy a receiver and pay a monthly fee for the
service.  
    Many automobile makers are offering XM
and Sirius radios in new cars. Shares of XM
and Sirius both rose more than 5 per cent in
morning NASDAQ trade recently. 
 

    Hailed as an outstanding success by the
government and the BBC, upon reaching
its first anniversary this October it had an
installed base of up to 2.1m set-top boxes
(STBs) accounting for around 15% of the
multichannel market. That's an astonishing
growth rate. Keen to allay fears that the
platform is now poaching basic tier pay-TV
subscribers away from cable, the BBC
commissioned a market survey of 1,000
participants in March 2003 which
concluded that nearly 75% of viewers were
new to digital.  
    The results also showed that 65%
regarded the one-off payment as a main
reason to buy, implying that a pay-TV
subscription was not for them.  
BT teams up with Freeview 
However, with Freeview adding 100,000
STBs every month, the sheer scale of the
platform's growth has certainly caused
some parties to consider harnessing its
potential to take on the pay-TV sector. BT
does not share the BBC's qualms in using
the platform to challenge cablers NTL and
Telewest.  
    In a reversal of a decision taken at the
end of last year, it has now decided to
market DTT set-top boxes providing it with
a version of a triple play service.Both
Netgem's i-Player, a modem STB bundled
with telephony and pay-per-use internet
access over the TV, and the Dijam box  
which uses Setpal software, will be used 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
to directly compete with cable. 
    "There are opportunities with a lot of
disgruntled cable customers looking for
alternatives which we need to provide for 
and now can," said Fergus Crockett, 
managing director at BT's consumer
division.  
• With contributions from Digita,
Finland, Digitenne in The Netherlands,
Medienanstalt in Berlin, Gemany, and
Freeview in the UK, plus interviews with
CPE manufacturers and market analysts,
the November issue of Cable and Satellite
Europe features a survey of current DTT
deployments in Europe, assessing the
evolution of the DTT business model and
its impact on the pay-TV sector. 



 7
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
  

  For the “Comenius Week” 

Pupils from 30 countries
invited in Brussels by 

the European Commission
    Every year more than 10,000 schools from the European Union countries and from the
accession and applicant countries receive grants to finance transnational school projects.
This year the theme of «Comenius Week » is language learning. Comenius is an initiative
of the Community programme Socrates on education in Europe devoted to primary and
secondary education. 
    The European Commission invited primary school pupils (10-12 years old) from 30
countries to come and present their projects in Brussels from 8 - 14 November for
Comenius Week. In addition to the official activities and the pupils’ outlining of the best
national projects, those pupils also took part in creative workshops (karaoke, dance,
games...) leading to a joint presentation at the end of their stay in Brussels. The European
Commissioner for Education and Culture, Mrs Viviane Reding, also took part in the
festivities. 
    Although the European event is being celebrated in Brussels, «Comenius Week» was
also marked with festivities nationally.   
    The European Commission is making a video report on the Comenius initiative
available to television journalists; it is entitled: «Comenius: ideas to spare». 
Contents: 

• In the little town of Kaskinen (Finland), Elina’s school welcomes its Portuguese
and Austrian partners, who have come to work on a joint project entitled
«Proverbs and Idioms». Elina welcomes into her home Kathi, who has come
from Innsbruck. Pupils as well as teachers and families test, each in their own
way, the real benefit of transcultural communication and all the subtleties of
their respective languages.  

• Interviews: Finnish, Austrian and Portuguese pupils and/or teachers taking part
in the project; Mr and Mrs Mäenpää, Elina’s parents; Kathi, Elina’s pen friend,
and Erkki Kela, Head of the school in Kaskinen 

• Filmed in: Kaskinen, Finland 
For further information on the video :  http://www.tvlink.org/eac/en/home.cfm 
Technical data: 
Running time: 12´14´´ (+ 10´ B-roll), Format: BETA SP standard, Language versions :
French / English, International version, Selection of rushes 
To order the video «Comenius: ideas to spare»: Mostra ! Communication, Media
Relations, Tel : +32 2 537 44 00, Email : dvw@mostra.com 

Hungarian TV show 
axed as anti – Jewish 

 

   The television program Ejjeli Menedek (Night
Shelter), featured on Hungarian state-television
network, has been taken off the air after airing
British historian David Irving's claims that anti-
Jewish pogroms were a feature of the first two days
of the 1956 Hungarian Uprising, Hungarian media
reported.  
    According to news website RFE/RL TV
executives explained that the statement offended
the memory of 1956 and the dignity of the
Hungarian nation. Mr Irving, who gained
international notoriety for works downplaying or
denying the slaughter of 6 million Jews in World
War II, made the remarks last week at a rally of the
far-right Hungarian Justice and Life Party (MIEP)
in central Budapest. 
 

Finland boasts 
greatest press 

freedom in the world 
 

   Finland boasts the greatest press freedom in the
world, according to a campaign group's latest
rankings. But press freedom in Australia is being
damaged by assaults on journalists and a lack of
access to detention centres, Reporters Sans
Frontieres said.  
   The country has dropped from 12th to 50th in
the RSF rankings, putting it below South Korea
and Ghana. Cuba is the worst country for press
freedom, the group found. 
 

BBC must be alert 
to liberal bias 

among its journalists 
 

   The BBC's head of television news said the
corporation must be alert to liberal bias among its
journalists, following attacks from the right-wing
press in Britain. In an interview with The
Independent, Roger Mosey said he and his
colleagues recognised "the need to make sure that
our journalism tests all viewpoints".  
    He added: "That includes challenging the liberal-
left consensus." Telegraph proprietor Lord Black, a
leading critic of the BBC, has claimed a "virulent
culture of bias" has transformed the corporation
into "the greatest menace facing the country".  
   But Mosey dismissed the newspaper's
continuing criticism as "mean-spirited". Mosey
also defended the BBC's dedicated news channel
News 24, insisting most opinion-formers preferred
his channel to its rival, Sky News. 
 

Tony Maddox is new 
CNN senior VP  

of news operations 
 

    Tony Maddox is leaving London for the US after
being named CNN's new senior vice president of
news operations. Maddox was previously
responsible for the network's news in Europe, the
Middle East and Asia, and was the only CNN vice-
president outside the US. His new position will
take him to the company's headquarters in Atlanta,
where he will oversee CNN's foreign news bureaux
and the international news desk. Maddox joined
CNN in 1998 after three years at BBC Northern
Ireland, where he was in charge of news and
current affairs. 

 “Move your body, stretch your mind” 

2004 is the European Year
of Education through Sport

    The European Commission launched a website dedicated to the European Year of
Education through Sport (EYES), which starts on 1 January 2004. 
    Euro 2004 in Portugal plus the Olympic and Paralympic Games in Athens will place
Europe at centre stage as far as international sport is concerned in 2004. For this reason,
the European Union has chosen to name 2004 the European Year of Education through
Sport (EYES) with the slogan "Move your body, stretch your mind".  
    Around 200 events will take place in 28 countries to promote links between education
and sport in Europe and to raise the European public's (in particular young people's)
awareness of the importance of sport in developing their personalities and social skills.  
    Sports federations across Europe, including the European Olympic Committees, the
International School Sport Federation and the International Ski Federation, are backing
EYES.  
    Last October, the Commission launched the new website dedicated to the European
Year of Education through Sport (EYES). The site provides information about education
and sport, online games and news about upcoming events. 



 8
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 

  
 
 
 
 

 

Circom Report 
   The “CIRCOM Report” is a monthly
publication of CIRCOM Regional, the European
Association of Public Regional TV Stations-
available on the CR Internet site and coming to
CR member stations and personnel either
through E-mail or as an A4 size printed
newsletter, through the CR General Secretariat
from Zagreb.  
   The French version of the CIRCOM Report is
conceived and published by the Strasbourg
Secretariat with support from the Region Alsace,
the Conseil General du Bas-Rhin and the City of
Strasbourg. 
    The “CIRCOM Report” is planned and edited
in ERT3, Thessaloniki, Greece. Production and
Design: Eleni Masoura. Phone (+302310)
299611-610 fax (+302310) 299655. E-mail:
pr@ert3.gr All member stations are considered
as potential contributors for this publication,
with stories about new and innovative ideas, co-
productions, exchanges, modern technologies,
etc. Especially welcome are short stories and
one-liners.

 

Festivals, Workshops and more
around Europe   and  the  world

November 
• Nov. 17 – 18: Brussels.  EU Foreign Ministers and Defence Ministers hold council meetings. 
• Nov. 17 – 18: Brussels. EU Agriculture and Fisheries Ministers meet 
• Nov. 17 – 20: Strasbourg. European Parliament plenary session. 
• Nov. 18: Strasbourg. EU Agriculture and Fisheries Ministers meet. 
• Nov. 18: Brussels. Intergovernmental Conference meeting of EU Foreign Ministers to discuss the

proposed EU treaty. 
• Nov. 18 – 20: Madrid. ‘Mars: The Search for Life’ European workshop for scientists and space

engineers.  www.cab.inta.es  
• Nov. 19 – 20: Naples. Euromed ‘Summit’ – European Mediterranean Human Rights Network.

www.euromedrights.net  
• Nov. 19 – 21: London. US President George W. Bush is due to make an official visit to Britain.

There may be protests from European anti-war groups.  
• Nov. 19 – 25: Brussels. CIVCOM – Committee for Civilian Aspects of Crisis Management. 
• Nov. 20: Rome. The 4th EU Descartes prize will be awarded to the best pan-European research

project; 8 research teams have been short-listed from 230 entries. The winners share a prize of a
million euros. patrick.vittet-philippe@cec.eu.int   +322 296 9056 

• Nov. 20: Frankfurt. Meeting of the governing council of the European Central Bank 
• Nov. 20: London. A conference on Film Financing in Europe will be addressed by UK Culture

Minister, Estelle Morris.  +33 388 144400 
• Nov. 20: Luxembourg. EU Transport and Energy Ministers meet. 
• Nov. 24: Rome. EU-US Ministerial meeting on foreign affairs 
• Nov. 24 – 25: Brussels. EU Finance Ministers meet. 
• Nov. 24 – 25: Brussels. EU Education and Culture Ministers meet. 
• Nov. 27: Brussels. EU Industry and Research Ministers meet in the Competitiveness Council. 
• Nov. 27 – 28: Brussels. EU Justice and Home Affairs Ministers meet. 
• Nov. 29 - Dec 10: Rome. The 32nd FAO Conference – the meeting of the 183 member countries of

the Food and Agriculture Organisation of the UN, which happens every 2 years. Agriculture
Ministers will attend between December 1st and 3rd. Contact Nick Parsons: nick.parsons@fao.org
www.fao.org  

December 
• Dec. 1-2 : Brussels. EU Employment and Health Ministers meet. 
• Dec. 1-12 : Milan. A conference by the COP 9 group of parties to the framework convention on

climate change. www.ueItalia2003.it  
• Dec. 2:  Brussels. The EV50 gala dinner with the fifty Europeans of the Year as decided by

readers of the European Voice newspaper. www.ev50.com  
• Dec. 2-3: Naples. The 6th Euro-Med Conference. Foreign Ministers from the EU and 12

Mediterranean countries will discuss regional security, trade and the Middle East.
http://europa.eu.int/comm/external_relations/euromed/conf  

• Dec. 3-5:  Berlin. The 9th International Conference on Technology-supported Learning and
Training. www.online-educa.com/en/  
Dec. 3-6: Paris. The 11th annual world conference of science media producers.
www.banffmedia.com/science/index.html 

• Dec. 4-5: Brussels. EU Transport and Energy Ministers meet. 
• Dec. 5-7: Varese, Italy. European Year of People with Disabilities closing conference will review

progress. www.eypd2003.org  
• Dec. 8-9: Brussels. EU Foreign Ministers meet. 
• Dec. 9-12: Geneva. The so-called World Summit on the Information Society includes a Media

Forum to discuss the effects on electronic media of the internet age. Contact Francoise Davies at
the European Broadcasting Union: francoise.davies@ebu.ch  www.geneva2003.org   
Dec. 12-13: Brussels. European Summit.  www.ueitalia2003.it  European leaders are aiming to
agree the new EU constitution at this summit, but discussions may slip into the new year, with
Spain and Poland in particular opposed to the suggested system of voting in the Council of
Ministers, and with disagreements over how many commissioners there should be after
enlargement. 

• Dec. 15: Brussels. EU Transport and Energy Ministers meet. 
• Dec. 16: Brussels. EU Finance Ministers meet. 
• Dec. 16-19: Brussels. EU Agriculture and Fisheries Ministers meet. 
• Dec. 19: Brussels. EU Justice and Home Affairs Ministers meet. 
• Dec. 20: Space. The European Space Agency’s Mars Express spacecraft is due to reach Mars after

a six-month flight, and release the British-built Beagle 2 probe for descent. (See Christmas Day)
www.beagle2.com  

• Dec. 22: Brussels. EU Environment Ministers meet. 
• Dec. 25: Space. If it hasn’t burned up or missed its target, Britain’s ‘Beagle 2 Lander’ is due for a

soft-landing on Mars on Christmas Day, before starting a 50-day search for signs of life using
robotic techniques. 

14 News Editors 
invited by CoR 

to plenary session 
 

   Fourteen News Editors from
CIRCOM Regional Station have been
invited by the Committee of the Regions
to its plenary session to be held in
Brussels, Nov. 19-20. The CoR will pay
their travel and hotel costs. 
    The participants of this study visit are:
1. Tasmin O'Brien, BBC TV, North

West  
2. Jake Fowler, BBC TV Leeds 
3. Kaj Hoejgaard, TV SYD  
4. Franko Egro, Albanian RTV  
5. Geoff Williams, BBC, Radio Wales

News  
6. Gerhard Kockert, BR  
7. Lisa Lambden, BBC Nottingham  
8. Diarmid O'Hara, BBC Scotland  
9. Marcin Wlodarski, TVP3 
10. Vedran Benic, HRT  
11. Tatiana Balazova, STV  
12. Katja Biocina, HRT  
13. Luis Miguel Franca, RTP Made 


